Drie universele angsten; welke zijn dit?

Wist je dat negatieve ervaringen terug te voeren zijn naar de drie universele angsten?

angsten en oceaanster

Geschreven oktober 2010, bewerkt maart 2019; laatste bewerking september 2023

Veel van mijn lezers zijn therapeutisch betrokken bij de angsten en negatieve energieën van hun cliënten (patiënten).

Wat voor hen vaak verborgen blijft is dat de wortel van de negatieve ervaringen kan worden teruggevoerd naar drie universele angsten. Voor een succesvolle aanpak mag kennis hierover niet ontbreken.

Ondanks dat we allemaal weten hoe angst aanvoelt zoals voor de tandarts of als het om de veiligheid van onze dierbaren gaat, hebben we geen idee hoe erg ons gedrag onder invloed staat van onbewuste angsten (art. 175). Sterker nog, we zijn ons er niet van bewust dat drie universele angsten (dus bij iedereen) een rol spelen en voor veel moeilijkheden zorgen.

Deze drie universele angsten (of een combinatie ervan) hebben als thema:
    1. Angst voor scheiding en verlating.
    2. Lage eigenwaarde, zelfwaardering.
    3. Gebrek aan overgave en vertrouwen.

1. Angst voor scheiding en verlating:

    Bijna iedereen kent het gevoel van eenzaamheid (art. 25). Het vage gevoel dat we hier gebracht zijn en vervolgens zonder enige verklaring of reden zijn verlaten. We weten immers niet wie we werkelijk zijn en helemaal niet waar we eigenlijk vandaan komen.

    Verlatingsangst wordt soms bewust gemaakt door voorvallen in onze jeugd, zoals een ziekenhuisopname, overlijden van een ouder, scheiding, noodgedwongen opgroeien bij anderen, maar ook tijdens logeerpartijen of het langdurig verblijf in de vroegere koloniehuizen. Het kind ervaart die verlatingspijn en de healing ervan komt van troost en begrip. Als er géén bewuste herinnering is aan die (onbewuste) verlatingsangst, dan is de kans groot dat de persoon nu situaties schept waarin deze angst wordt getoond met als doel om deze basisangst te genezen.

    Men is zich daar niet bewust van, maar het manifesteert zich op het meest onverwachte moment met de slechts mogelijke timing (een partner is er ineens vandoor, ontslag door faillissement).

    Voorbeeld van scheiding en verlating: Zo hoor je nog wel eens de uitspraak: "Ik kan niet tegen alleen zijn!". De mensen (vaak ouderen, maar ook hulpeloze ex-partners) die dit zeggen leggen een claim op hun omgeving door hun angst manipulatief in te zetten en daarmee het schuldgevoel bij anderen aan te wakkeren. Zo hoeven ze hun diepe (oer) angst niet onder ogen te zien. Het ironische is dat juist degenen die geen 'nee' durven te zeggen - uit angst om afgewezen te worden - hier gevoelig voor zijn (oudste kinderen zijn meestal de Sjaak). Zo bezoeken ze vaker de eenzame ouder - zij het met enige tegenzin - om hen vooral niet alleen te laten met hun angst. Zo houden ze allemaal de (onbewuste art. 105) angsten in stand.

    Een andere - veel voorkomende angst - welke ook op scheiding en verlating duidt, is de angst dat het fysieke lichaam de persoon in de steek zal laten. Ziekte of de dreiging ervan, zoals hyperventilatie of angst voor overlijden, staan hiermee in verband.

2. Lage eigenwaarde, zelfwaardering.

    Verreweg iedereen krijgt als kind al te maken met voorbeelden van meesters die ons zijn voorgegaan. Voor het schilderen was er Rembrandt, voor het musiceren Mozart en voor het voetballen was Johan Cruijff de man om na te volgen. Om maar niet te spreken over de Engelen, Heiligen of Jezus waar we als mens niet aan kunnen tippen. Krachtige voorbeelden die ons wel het gevoel moeten geven dat wat wij doen nietig is; niets waard is, gewaardeerd of wordt gerespecteerd.

    Dat wij de mindere wezens zijn en blijven werd ons vroeger vooral via het geloof bijgebracht. Nu zijn het de reclameboodschappen die het lage waarderingsgevoel doen versterken. De huidige boodschap: we verdienen het geluk niet en schieten dagelijks tekort (we zijn te dik, te oud, te arm of zijn geen goede opvoeders). Ook al is het gevoel van geringe eigenwaarde misschien niet altijd bewust, het is wel de basis van waaruit we het leven en onze relaties met andere mensen benaderen.
     
    Dit is ook de reden waarom we ons toch neerleggen in relaties (art. 18) en banen (art. 8) die niet aansluiten bij wat we werkelijk willen. De vervelende situatie wordt dan weggeredeneerd met dooddoeners zoals: 'Overal is wel eens wat', 'voorlopig doe ik het er maar mee' en - om zichzelf gerust te stellen - 'ik blijf wel uitkijken naar een andere baan hoor!'

    De functioneringsgesprekken gebaseerd op waardering kunnen ons helemaal onderuit halen, vooral als er geen salarisverhoging is toegekend. Vrijwilligers die geen blijvende waardering ontvangen keren boos de rug toe en perfectionisten durven niet te falen.

    Voorbeeld van lage eigenwaarde: Suzan (een verzonnen naam) groeide als middelste kind op in een normaal gezin. Ze kon zich daardoor goed vergelijken. En dat deed ze dan ook (nu nog steeds!). Al jong merkte zij dat haar motoriek slechter was dan die van haar zusjes. Het behalen van haar begeerde zwemdiploma duurde bij haar maanden langer. Zelfs knippen met een schaartje was lastiger voor haar. Ze tekende niet zo mooi en haar schoolprestaties bleven ver achter. Ook al lieten de ouders en de school haar zien waar zij wél goed in was, ze bleef hardnekkig en overtuigd volhouden dat zij dom was. Ze ontwikkelde een laag zelfbeeld en daar heeft ze nu nog steeds mee te kampen.

3. Gebrek aan overgave en vertrouwen.

    De derde onbewuste angst uit zich in onveilige gevoelens en het willen beheersen van elke situatie (controle behouden). Uiteindelijk behoort ons gevoel van veiligheid in de wereld voort te komen uit de geborgenheid die we in onszelf voelen. Om dit te ervaren moeten we vertrouwen hebben en ons overgeven aan de intelligentie van het universum. Geloof hebben in het leven als proces ontbreekt in deze derde universele angst.

    Voorbeeld van een gebrek aan vertrouwen of overgave lees je aan reacties zoals:
    • In welke richting moet ik mijn werk voortzetten?
    • Ik zou het zo graag omschreven willen hebben waar de onstoffelijke wereld bij mij aan gewerkt heeft.
    • Persoonlijk vind ik het over het algemeen lastig om iets aan te nemen zonder een beetje te weten hoe iets in zijn werk gaat.
    • Dat ik veel voel maar er niets mee kan, vind ik ook erg moeilijk want wat is daar dan het nut van als ik er niets mee kan?

Nu zijn alle angsten in feite impulsen voor ontwikkeling.

Door als het ware in de diepte te kijken naar de roots van de angst - de drie universele basisangsten - zijn aanknopingspunten eerder te herkennen. Bewust worden waar negatieve ervaringen door zijn ontstaan en die een plaats geven brengt rust en healing bij je cliënt (en bij jezelf).

LEES OOK: *over emoties (art. 9).
*over verlaten, afwijzen en overgave (art. 55).
*Waar komt onzekerheid vandaan? (art. 171)
*over angst, bang, vrees, schrik of benauwd (art. 105).
*Waar komen onbewuste handelingen en signalen vandaan?(art. 175).


*) Aldus Gregg Braden, schrijver van o.a. de Goddelijke Matrix https://www.greggbraden.com.







Ria Feskens, Serenora,

Zit er iets bij wat je aanspreekt voor je eigen ontwikkeling of groei?
Neem dan contact met me op!

website ontwerp (1999) door J.A. Software, alle bewerkingen in eigen beheer 2024, Ria Feskens webhosting, Domeinstad